Dini, Oktaviani and Rusmana, Dadan and Ardiansyah, Erlan Aditya (2025) Representamen, object and interpretant in humanitarian and justice of free Palestine movement taglines in Israel allied countries. Linguistics and English Language Teaching Journal, 13 (1). pp. 110-123. ISSN ISSN: 2339-2940
|
Text
Dini Oktaviani_1215030062_Sastra Inggris.pdf Download (996kB) | Preview |
Abstract
Abstract This research examines the function of taglines and the semiotic structure of taglines used in the Free Palestine movement. The research examines the issue of how these taglines function as communicative tools and struggle tools, shaping meaning through semiotic mechanisms. Despite their widespread use on digital platforms, academic exploration of the communicative role and semiotic dimensions of these taglines is rare. Using a qualitative descriptive approach, this study applied semiotic theory, specifically using Charles Sanders Peirce's triadic model to analyze the selected taglines. The results of this study reveal several types of taglines, including descriptive, specific, superlative, imperative, provocative, each of which has a function as a form of support, expressing solidarity and challenging the dominant narrative. This research also identifies a semiotic structure consisting of Representamen (tagline as a sign), object (socio-political issue) and interpretant (ideological meaning constructed by the audience). This research concludes that the tagline in the Free Palestine Movement does not only convey linguistic expression but is a powerful semiotic instrument to provide resistance and mobilize public sentiment. Abstrak Penelitian ini mengkaji fungsi tagline dan struktur semiotik tagline yang digunakan dalam Gerakan Palestina Merdeka. Penelitian ini mengeksplorasi bagaimana tagline berfungsi sebagai alat komunikasi dan alat perjuangan, membentuk makna melalui mekanisme semiotik. Meskipun tagline ini banyak digunakan di platform digital, eksplorasi akademis mengenai peran komunikasi dan dimensi semiotik tagline ini masih jarang. Menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif, penelitian ini menerapkan teori semiotik, khususnya model triadik Charles Sanders Peirce untuk menganalisis tagline yang dipilih. Hasil penelitian ini mengungkapkan beberapa jenis tagline, termasuk deskriptif, spesifik, superlatif, imperatif, dan provokatif, masing-masing memiliki fungsi sebagai bentuk dukungan, mengekspresikan solidaritas, dan menantang narasi dominan. Penelitian ini juga mengidentifikasi struktur semiotik yang terdiri dari Representamen (tagline sebagai tanda), objek (isu sosio-politik), dan interpretant (makna ideologis yang dibangun oleh audiens). Penelitian ini menyimpulkan bahwa tagline dalam Gerakan Bebaskan Palestina tidak hanya menyampaikan ekspresi linguistik, tetapi merupakan alat semiotik yang kuat untuk memberikan perlawanan dan menggerakkan sentimen publik.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Semiotic Tridic theory Tagline Free Palestine movement America Eropa |
Subjects: | Philosopy and Theory > Semiotics Linguistics Linguistics > Research and Statistical Methods of Linguistic Applied Linguistics English |
Divisions: | Fakultas Adab dan Humaniora > Program Studi Bahasa Inggris |
Depositing User: | Dini Oktaviani |
Date Deposited: | 17 Sep 2025 07:47 |
Last Modified: | 17 Sep 2025 07:47 |
URI: | https://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/119585 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |