An analysis of lexical and contextual meanings in slogan of Oriflame brand cosmetics on e-catalogue edition August 2019

Ramadhanty, Nurul Nabilla (2019) An analysis of lexical and contextual meanings in slogan of Oriflame brand cosmetics on e-catalogue edition August 2019. Diploma thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

[img]
Preview
Text (COVER)
COVER.pdf

Download (200kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRACT)
ABSTRACT.pdf

Download (290kB) | Preview
[img]
Preview
Text (DAFTAR ISI)
3_daftarisi.pdf

Download (172kB) | Preview
[img]
Preview
Text (BAB 1)
4_bab1.pdf

Download (310kB) | Preview
[img] Text (BAB 2)
5_bab2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (438kB) | Request a copy
[img] Text (BAB 3)
6_bab3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (292kB) | Request a copy
[img] Text (BAB 4)
7_bab4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (974kB) | Request a copy
[img] Text (BAB 5)
8_bab5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (384kB) | Request a copy
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
8_BIBLIOGRAPHY.pdf
Restricted to Registered users only

Download (401kB) | Request a copy

Abstract

ENGLISH : Cosmetics have become the needs for people to make their body attractive. The one of brands which has known by people is oriflame. In the data, the slogan’s writer used interesting words regarding the meaning that it must consist of simple and easy to understand word. The research found the word or phrase using represented word on context in the situation toward the slogan as Lyon mentioned. This research aims to identify the meanings of words inside the slogan which become the intention of the brand itself. These meanings are analyzed by two sides of interpretations; they are lexical and contextual meaning due the word itself has the meaning which can be understand deeper by meaning as context to understand the situation. The lexical meaning defined the slogan by the definition in three dictionaries. Meanwhile, the contextual meaning is defined by the Lyon’s understanding toward the concept which refers to actual situation, the involvement of participants, and the appropriateness or the meaning of the data. The analysis of this study applied the form of description in explaining the data and theory. Thus the study used qualitative approach which referred to the method of content analysis regarding the data forms of media found in official website of the brand. Besides, the data are based on presence of the slogan in e-catalogue as print media. The result of this research is the meanings of each slogan which used the interpretation lexically and contextually. The context form is matched with the situation in order to detect the existence of the shift of meaning from the interpretation as lexical. INDONESIA : Kosmetik telah menjadi kebutuhan masyarakat agar badan mereka menarik. Salah satu merek yang sudah dikenali masyarakat adalah oriflame. Dalam data ini, penulis slogan menggunakan kata-kata yang menarik terkait makna dari slogan yang terdiri dari kata yang sederhana dan mudah untuk di ingat. Penelitian ini menemukan kata atau frasa yang menggunakan makna seperti yang disebutkan oleh Lyon. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi makna leksikal dan konteks di dalam slogan yang menjadi maksud tersendiri dari merek di dalam oriflame tersebut. Makna pada bahasa dalam slogan di analisis dari dua sisi pemahaman; yaitu makna secara lexical dan konteks mengingat konotasi itu sendiri adalah kata atau frasa yang memiliki makna lain yang nyata yang dapat dimaknai lebih dalam dengan makna secara konteks. Makna secara leksikal mendefinisikan slogan dengan definisi yang berada di dalam tiga kamus. Sedangkan, makna konteks dimaknai dengan pemahaman Lyon terhadap konsep yang merujuk pada situasi aktual, keterlibatan peserta, dan kepantasan atau makna yang ada pada data. Analisis pada penelitian ini menerapkan bentuk deskripsi dengan menjelaskan data dan teori. Sehingga, studi ini menggunakan pendekatan kualitatif yang merujuk pada metode analisis konten mengingat bentuk media ini merupakan situs resmi dari merek tersebut. Disamping itu, data tersebut berdasar pada kehadiran slogan dalam katalog sebagai media cetak. Hasil dalam penelitian ini berupa makna pada setiap slogan yang menggunakan interpretasi secara leksikal dan konteks. Bentuk konteks disesuaikan dengan situasi yang ada dalam slogan untuk mengetahui adanya pergeseran makna terhadap interpretasi secara leksikal.

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: Semantics; Oriflame Cosmetics; Slogan; Lexical Meaning; Contextual Meaning;
Subjects: Bibliographies and Catalog Individuals
Dictionaries of Standard English
Divisions: Fakultas Adab dan Humaniora > Program Studi Sastra Inggris
Depositing User: Nurul Nabilla Ramadhanty Putri
Date Deposited: 27 Jan 2020 03:24
Last Modified: 27 Jan 2020 03:24
URI: https://etheses.uinsgd.ac.id/id/eprint/29010

Actions (login required)

View Item View Item