Kajian aplikasi pembelajaran daring tepat guna untuk pembelajaran Biologi

Mutmainah, Nisa Nafsiatul (2021) Kajian aplikasi pembelajaran daring tepat guna untuk pembelajaran Biologi. Sarjana thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

[img]
Preview
Text (1_cover)
1_cover.pdf

Download (81kB) | Preview
[img]
Preview
Text (2_abstrak)
2_Abstrak.pdf

Download (197kB) | Preview
[img]
Preview
Text (3_daftarisi)
3_daftarisi.pdf

Download (216kB) | Preview
[img]
Preview
Text (4_bab1)
4_bab1.pdf

Download (239kB) | Preview
[img] Text (5_bab2)
5_bab2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (278kB) | Request a copy
[img] Text (6_bab3)
6_bab3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (204kB) | Request a copy
[img]
Preview
Text (7_bab4)
7_bab4.pdf

Download (1MB) | Preview
[img] Text (8_bab5)
8_bab5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (201kB) | Request a copy
[img] Text (9_daftarpustaka)
9_daftarpustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (347kB) | Request a copy

Abstract

Pandemi covid-19 yang telah berlangsung satu tahun membawa era baru dalam berbagai bidang termasuk dalam bidang pendidikan, era baru dalam bidang pendidikan salahsatunya dengan adanya pengalihan pembelajaran konvensional secara tatap muka langsung di kelas menjadi pembelajaran daring yang dilakukan melalui jaringan internet. Pembelajaran daring memudahkan mahasiswa dan dosen dalam berinteraksi jarak jauh namun disaat bersamaan hal ini menjadi sebuah tantangan terlebih maraknya aplikasi yang ditawarkan para penyedia sangat beragam sehingga membingungkan pengguna baik dosen maupun mahasiswa untuk memilih aplikasi yang digunakan terlebih dalam konteks pembelajaran biologi yang meliputi pembelajaran teoritis dan praktikum yang tetap harus berjalan baik walaupun saat masa pandemic seperti ini. Pemilihan aplikasi pembelajaran daring tepat guna untuk pembelajaran biologi dengan kriteria 1) menjawab kebutuhan pengguna 2) efektif 3) ekonomis 4)mudah digunakan sangat dibutuhkan untuk pembelajaran biologi yang lebih optimal. Adapun aplikasi yang diteliti dalam jurnal ini adalah, whatsapp, google meet, zoom meeting, LMS E-knows, dan google classroom. Berdasarkan hasil penelitian dapat diketahui bahwa aplikasi yang tergolong tepat guna adalah kombinasi aplikasi whatsapp, google meet dan LMS E-knows. The Covid-19 pandemic that has lasted for one year has brought a new era in various fields including in the field of education, a new era in the field of education, one of which is the transfer of face-to-face conventional learning in class to online learning that is carried out via the internet network. Online learning makes it easier for students and lecturers to interact remotely, but at the same time it becomes a challenge, especially since the number of applications offered by providers is so diverse that it confuses users, both lecturers and students, to choose applications to use especially in the context of learning biology which includes theoretical and practical learning which still has to run well even during a pandemic like this. Selection of appropriate online learning applications for learning biology with the criteria of 1) answering user needs 2) effective 3) economical 4) easy to use is needed for more optimal biology learning. The applications examined in this journal are whatsapp, google meet, zoom meeting, LMS E-knows, and google classroom. Based on the research results, it can be seen that applications that are classified as appropriate are a combination of whatsapp, google meet and LMS E-knows applications.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Uncontrolled Keywords: Aplikasi pembelajaran daring; whatsapp; google meet; Zoom meeting; Google Classroom; LMS E-knows;
Subjects: Education > General Publications of Education
Adult Education > Distance Education
Biology > Education, Research, Related Topics of Biology
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Program Studi Pendidikan Biologi
Depositing User: Nisa Nafsiatul Mutmainah
Date Deposited: 30 Mar 2021 04:00
Last Modified: 30 Mar 2021 04:00
URI: https://etheses.uinsgd.ac.id/id/eprint/38400

Actions (login required)

View Item View Item