Amtsal Al-Qur'an perspektif pendidikan nilai

Khaerani, Izzah Faizah siti Rusydati (2022) Amtsal Al-Qur'an perspektif pendidikan nilai. Al-Bayan: Jurnal Studi Ilmu Al-Qur'an dan Tafsir, 7 (2). pp. 128-138. ISSN Abstract: Allegory (Amtsal) are one of the Qur'an styles to convey the messages comprised in the Qur'an. This study is always interesting because many researchers studied it from various perspectives, however, there is no research on amtsal from the persp

[img]
Preview
Text
Amsal-Artikel.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview
[img]
Preview
Text (turnitin)
Turnitin_Amtsal Al-Qur'an Perspektif Pendidikan Nilai (1) (1).pdf - Supplemental Material

Download (2MB) | Preview
Official URL: https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/Al-Bayan/is...

Abstract

English Allegory (Amtsal) are one of the Qur'an styles to convey the messages comprised in the Qur'an. This study is always interesting because many researchers studied it from various perspectives, however, there is no research on amtsal from the perspective of education values. Through the method of content analysis, this study found that the use of symbols as similarities or resembling (musyabbah bih) in Amtsal Al-Qur'an is universal. It can be understood, acknowledged and agreed by everyone, both concrete and abstract. There are three models of education values found in Amtsal Aof the Qur'an; first, the technique of uncovering values through parables/allegory (amtsal), abstract values that are difficult to understand become concrete values that can be visualized in the form of behavior. Second, the value model analysis; the use of a similar tool (musyabbah bih) becomes an instrument for analyzing values, so that values are revealed, then raises awareness to know what is good and what is wrong. Third, the cognitive development model, through Amtsal Al-Qur'an, knowledge about values continues to develop into awareness for action. Indirectly, Amtsal of the Qur'an teaches us to use universal symbols in conveying messages, especially parables/allegory. This is important to make it easy to reveal values, analyze and serve as a basis of action. Indonesia Perumpamaan (Amtsal) salah satu gaya bahasa yang digunakan al-Qur’an untuk menyampaikan pesan yang terkandung dalam Al-Qur’an. Kajian ini selalu menarik karena banyak yang mengkajinya dalam berbagai prespektif, namun demikian belum ditemukan amtsal dibaca dengan perspektif pendidikan nilai. Melalui metode analisis isi, penelitian ini menemukan bahwa penggunaan simbol-simbol yang dijadikan alat perumpamaan atau yang diserupakan (musyabbah) dalam amtsal Al-Qur’an bersifat universal. Ia mampu dimengerti, dipahami dan disepakati oleh setiap orang, baik konkret maupun abstrak. Ada tiga model pendidikan nilai yang ditemukan dalam amtsal Al-Qur;an, Pertama, teknik mengungkap nilai melalui perumpamaan (amtsal), nilai-nilai abstrak yang sulit dipahami menjadi nilai-nilai konkrit yang dapat divisualisasikan dalam bentuk prilaku. Kedua, model analis nilai; penggunaan alat yang diserupakan (musyabbah) menjadi instrumen untuk menganalisis nilai, agar nilai itu terungkap, selanjutnya menimbulkan kesadaran untuk mengetahui baik buruk dan benar sakah. Ketiga, model pengembangan kognitif, melalui amtsal Al-Qur’an pengetahuan tentang nilai terus berkembang menjadi kesadaran untuk betindak. Secara tidak langsung amtsal Al-Qur’an mengajarkan untuk menggunakan simbol-simbol universal dalam menyampaikan pesan terutama dalam bentuk perumpamaan. Ini penting agar mudah dalam mengungkap nilai, menganalisis dan dijadikan landasan untuk bertindak

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Amtssal Al Qur'an, education values, universalities.
Subjects: Al-Qur'an (Al Qur'an, Alquran, Quran) dan Ilmu yang Berkaitan > Ilmu-ilmu Al-Qur'an
Al-Qur'an (Al Qur'an, Alquran, Quran) dan Ilmu yang Berkaitan > Kandungan Al-Qur'an
Divisions: Fakultas Ushuluddin > Program Studi Ilmu Al-Qur'an dan Tafsir
Depositing User: Dr Izzah Faizah Siti Rusydati Khaerani
Date Deposited: 10 Jun 2023 02:20
Last Modified: 10 Jun 2023 02:20
URI: https://etheses.uinsgd.ac.id/id/eprint/69134

Actions (login required)

View Item View Item