Hubungan antara efikasi diri dan dukungan sosial dengan orientasi masa depan pada peserta didik kelas XII Sekolah Menengah Atas (SMA)

Sukmawati, Hanipah (2025) Hubungan antara efikasi diri dan dukungan sosial dengan orientasi masa depan pada peserta didik kelas XII Sekolah Menengah Atas (SMA). Sarjana thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

This is the latest version of this item.

[img] Text
1_Cover.pdf

Download (211kB)
[img] Text
2_Abstrak.pdf

Download (215kB)
[img] Text
3_Keterangan Bebas Plagiarism.pdf

Download (260kB)
[img] Text
4_Daftar Isi.pdf

Download (323kB)
[img] Text
5_Bab 1.pdf

Download (577kB)
[img] Text
6_Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (732kB)
[img] Text
7_Bab 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (959kB)
[img] Text
8_Bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (876kB)
[img] Text
9_Bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (222kB)
[img] Text
10_Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (500kB)
[img] Text
11_Lampiran.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (976kB)

Abstract

Peserta didik kelas XII Sekolah Menengah Atas (SMA) saat ini sedang berada pada fase perkembangan yang menuntut mereka untuk mulai memikirkan dan menentukan arah masa depan, khususnya dalam bidang pendidikan dan karier. Namun, pada kenyataannya masih banyak peserta didik yang mengalami kebingungan atau kesulitan dalam menentukan tujuan masa depannya. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara efikasi diri dan dukungan sosial dengan orientasi masa depan pada peserta didik kelas XII Sekolah Menengah Atas (SMA). Penelitian ini melibatkan 175 siswa kelas XII SMA Negeri 1 Cipeundeuy yang dipilih sebagai sampel melalui teknik simple random sampling. Metode yang digunakan adalah metode kuantitatif korelasional bersifat kausalitas. Pengumpulan data dilakukan menggunakan tiga instrumen skala, yaitu General Self-Efficacy Scale (GSE), The Social Provisions Scale (SPS), dan Future Orientation Questionnaire (FOQ). Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara efikasi diri dan dukungan sosial dengan orientasi masa depan, dengan nilai koefisien determinasi sebesar 0,306. Twelfth-grade students in Senior High School (SMA) are currently in a developmental phase that requires them to begin thinking about and determining the direction of their future, particularly in the areas of education and career. However, in reality, many students still experience confusion or difficulty in setting their future goals. This study aims to examine the relationship between self-efficacy and social support with future orientation among twelfth-grade students in Senior High School. The research involved 175 students from SMA Negeri 1 Cipeundeuy, selected through simple random sampling. The method used was a quantitative correlational design with a causal approach. Data were collected using three instruments: the General Self-Efficacy Scale (GSE), the Social Provisions Scale (SPS), and the Future Orientation Questionnaire (FOQ). The results showed a significant relationship between self-efficacy and social support with future orientation, with a coefficient of determination (R²) of 0.306.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Uncontrolled Keywords: Remaja; SMA; Efikasi Diri; Dukungan Sosial; Orientasi Masa Depan
Subjects: Education > Psychology of Education
Secondary Education > Upper Level Secondary School
Divisions: Fakultas Psikologi > Program Studi Psikologi
Depositing User: Hanipah Sukmawati
Date Deposited: 04 Jul 2025 01:18
Last Modified: 04 Jul 2025 01:18
URI: https://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/111026

Available Versions of this Item

Actions (login required)

View Item View Item