Strategi dakwah platform Youtube Free Quran Education pada Generasi Z

Lathifah, Salimah Salimah Nurul (2025) Strategi dakwah platform Youtube Free Quran Education pada Generasi Z. Sarjana thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

[img]
Preview
Text
1_cover.pdf

Download (126kB) | Preview
[img]
Preview
Text
2_abstrak.pdf

Download (276kB) | Preview
[img]
Preview
Text
3_skbebasplagiarisme.pdf

Download (277kB) | Preview
[img]
Preview
Text
4_daftarisi.pdf

Download (207kB) | Preview
[img]
Preview
Text
5_bab1.pdf

Download (399kB) | Preview
[img] Text
6_bab2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (463kB) | Request a copy
[img] Text
7_bab3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (559kB) | Request a copy
[img] Text
8_bab4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (292kB) | Request a copy
[img] Text
9_daftarpustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (239kB) | Request a copy
[img] Text
10_lampiran.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (533kB) | Request a copy

Abstract

INDONESIA; Perkembangan akun dakwah pada Platform Youtube salah satunya akun Free Quran Education menggunakan tatanan visual sebagai daya tarik membuat pemahaman isi pesan dakwah yang disampaikan dan memiliki kekhasan dalam penggambaran visual animasi sesuai dengan karakter tokoh kartun yang terkenal, dalam menyampaikan dakwah Youtube Free Quran Education isi kontennya banyak diminati oleh masyarakat terutama generasi Z. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi dakwah Platform Youtube Free Quran Education apakah mengandung strategi dakwah dalam meningkatkan kesadaran nilai-nilai Islam pada generasi Z dan untuk mengetahui tahapan strategi dakwah berdasarkan teori yang dikemukakan oleh Al-Bayanuni dan mengandung strategi dakwah segi sentimental, rasional, maupun indrawi yang digunakan dalam penyampaian pesan dakwah pada konten Free Quran Education. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode kualitatif dengan jenis deskriptif dan mencakup pembahasan tentang penyampaian dakwah menggunakan strategi dakwah Al-Bayanuni. Dengan teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu observasi, wawancara, dan dokumentasi. Berdasarkan hasil penelitan, dapat disimpulkan bahwa strategi dakwah yang digunakan platform Youtube Free Quran Education mengandung metode Al- Bayanuni. Pesan dakwah yang menyentuh ranah hati secara sentimental dalam dakwahnya menyajikan pesan dakwah berupa hal yang dapat dapat menuntun para pengikut untuk dapat memperbaiki kondisi dirinya dari hati dengan nasihat-nasihat dan pengingat yang diberikan. Pesan dakwah yang menyentuh ranah akal secara rasional dengan bahasa yang mudah dimengerti, tidak menyudutkan pihak manapun, bersifat general (umum) dan mengajak pada proses mengingatkan dengan cara yang baik dan santun. Pesan dakwah yang menyentuh ranah fisik secara indrawi penggunaan desain, warna, dan elemen gambar bersatu padu menjadi konten yang dapat menarik perhatian dalam memahami dan menarik pesan hikmah dari pesan dakwah yang disajikan. Pada penelitian ini dapat disimpulkan bahwa platform YouTube Free Quran Education menggunakan strategi dakwah Al- Bayanuni dengan metode sentimental, rasional, dan inderawi khususnya bagi generasi Z dalam mengikuti dan menikmati konten dakwah yang disajikan dalam platform Youtube Free Quran Education. ENGLISH: The development of da'wah accounts on the YouTube platform, one of which is the Free Quran Education account, uses a visual arrangement as an attraction to convey an understanding of the content of the da'wah message. It has a uniqueness in the depiction of animation that aligns with the characteristics of well-known cartoon characters. In delivering da'wah, the content of YouTube's Free Quran Education is highly sought after by the public, especially Generation Z. This study aims to determine whether the da'wah strategy of the Free Quran Education Youtube Platform contains a da'wah strategy in increasing awareness of Islamic values in generation Z and to find out the stages of the da'wah strategy based on the theory proposed by Al-Bayanuni and contains sentimental, rational, and sensory aspects of da'wah strategies used in delivering da'wah messages in Free Quran Education content. The method used in this study is a qualitative method with a descriptive type and includes a discussion of the delivery of da'wah using Al-Bayanuni's da'wah strategy. With the data collection techniques used, namely observation, interviews, and documentation. Based on the research findings, it can be concluded that the preaching strategy used by the Free Quran Education YouTube platform incorporates the Al-Bayanuni method. The preaching message that touches the emotional realm sentimentally presents messages in a manner that guides followers to improve their inner conditions through the advice and reminders given. The preaching message that appeals to the rational mind uses easily understandable language, does not corner any party, is general in nature, and invites a process of reminding in a kind and courteous manner. The preaching message that appeals to the physical realm through sensory perception employs design, colors, and visual elements that come together to create content that can attract attention in understanding and drawing wisdom from the presented preaching message. In this study, it can be concluded that the YouTube Free Quran Education platform uses Al-Bayanuni's da'wah strategy with sentimental, rational, and sensory methods, especially for Generation Z in following and enjoying the da'wah content presented on the YouTube Free Quran Education platform.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Uncontrolled Keywords: Strategi Dakwah; YouTube; Free Quran Education; Generasi Z
Subjects: Religious Education
Communications Telemunications > Wireless Communications
Communications Telemunications > Television Broadcasting
Serial Publications of Literatures
Divisions: Fakultas Dakwah dan Komunikasi > Program Studi Bimbingan Konseling Islam
Depositing User: Salimah Nurul Lathifah
Date Deposited: 16 Jul 2025 01:07
Last Modified: 16 Jul 2025 01:07
URI: https://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/112425

Actions (login required)

View Item View Item