Persuasive Language in Clickbait Titles from Morgz's Youtube Channel

Islam, M. Harits Izzil (2022) Persuasive Language in Clickbait Titles from Morgz's Youtube Channel. Sarjana thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

[img]
Preview
Text (COVER)
1_cover.pdf

Download (109kB) | Preview
[img]
Preview
Text (ABSTRAK)
2_abstrak.pdf

Download (213kB) | Preview
[img]
Preview
Text (DAFTAR ISI)
3_daftarisi.pdf

Download (53kB) | Preview
[img]
Preview
Text (BAB I)
4_bab1.pdf

Download (124kB) | Preview
[img] Text (BAB II)
5_bab2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (206kB) | Request a copy
[img] Text (BAB III)
6_bab3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (316kB) | Request a copy
[img] Text (BAB IV)
7_bab4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (941kB) | Request a copy
[img] Text (BAB V)
8_bab5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (115kB) | Request a copy
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
9_daftarpustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (176kB) | Request a copy

Abstract

ENGLISH : Persuasive language is the use of language to persuade other people to follow the writer’s opinion. It was first used in speeches, articles, advertisements, etc. However, nowadays, persuasive language is also usually used in clickbait titles. Clickbait titles are persuasive titles that are intended to persuade the audience to click the content. One of the platforms that usually use clickbait titles is Youtube. High number of views is important for Youtube videos, therefore, many creators utilized persuasive language in the form of clickbait titles. One of Youtube creator who utilized clickbait titles are Morgz, the subject of this research. This research aims to study the persuasive language by analyzing the persuasive techniques and tones used in the Morgz Youtube channel clickbait video titles. The semantics theory by Kreidler (1998) will be applied to understand the meaning of words and phrases in the data. The persuasive language theory by Lamb (2019) will also be used as a tool to analyze and classify the data into the appropriate category. The data will be collected by means of documentation and will be analyzed using the descriptive qualitative method. The result of the analysis shows that the most used persuasive techniques are the adjective and the adjective – evidence techniques, while the most used tones are the excited and excited – concerned tone. Through these persuasive techniques and tones, the writer could describe the content in the most interesting way while making the audience excited the same time. Therefore, it can be concluded that the writer’s main content is entertainment and his main audience are children since they will need immediate description regarding the content and instant reassurance that the content will be fun and entertaining. INDONESIA : Bahasa persuasif adalah penggunaan bahasa untuk membujuk orang lain agar mereka bersedia mengikuti pendapat penulis. Bahasa persuasif pertama kali digunakan dalam pidato, artikel, iklan, dll. Namun, saat ini, bahasa persuasif juga banyak digunakan dalam judul clickbait. Judul clickbait adalah judul persuasif yang dibuat dengan tujuan membujuk audiens untuk melihat konten yang disediakan oleh penulis. Salah satu media yang biasanya menggunakan judul clickbait adalah Youtube. Jumlah penayangan yang tinggi sangat penting untuk video Youtube, oleh karena itu, banyak pembuat konten menggunakan bahasa persuasif dalam bentuk judul clickbait. Salah satu kreator Youtube yang memanfaatkan judul clickbait adalah Morgz, subjek penelitian ini. Penelitian ini bertujuan untuk mempelajari bahasa persuasif dengan menganalisis teknik persuasif dan tones yang digunakan dalam judul video clickbait di channel Youtube Morgz. Teori semantik Kreidler (1998) akan diterapkan untuk memaknai data yang terdiri dari kata dan frasa. Teori bahasa persuasif Lamb (2019) juga akan digunakan sebagai alat untuk menganalisa dan mengklasifikasikan data ke dalam kategori yang sesuai. Pengumpulan data dilakukan dengan cara dokumentasi dan dianalisis dengan menggunakan metode deskriptif kualitatif. Hasil analisis menunjukkan bahwa teknik persuasif yang paling banyak digunakan oleh Morgz adalah teknik adjective dan adjective-evidence, sedangkan tones yang paling banyak digunakan adalah tones excited dan excited – concerned. Melalui teknik persuasif dan tones tersebut, penulis dapat mendeskripsikan konten videonya sehingga terlihat menarik sekaligus membuat penonton bersemangat. Oleh karena itu, dapat disimpulkan bahwa konten utama penulis adalah hiburan dan audiens utamanya adalah anak-anak karena mereka akan membutuhkan deskripsi tentang video secara instan dan kepastian yang menjamin bahwa video tersebut akan menyenangkan dan menghibur.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Uncontrolled Keywords: semantics; persuasive language; clickbait title
Subjects: Argument and Persuasion
Language
Philosopy and Theory > Semantics
Divisions: Fakultas Adab dan Humaniora > Program Studi Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: M. Harits Izzil Islam
Date Deposited: 15 Sep 2022 04:04
Last Modified: 15 Sep 2022 04:04
URI: https://etheses.uinsgd.ac.id/id/eprint/56794

Actions (login required)

View Item View Item