Parida, Dede (2024) Implementasi komunikasi terapeutik Islami dalam konseling individu untuk meninbgkatkan kepercayaan diri siswa (Self Confidence) di SMK Assalaam Bandung. Masters thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
|
Text (COVER)
1_Cover.pdf Download (187kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
2_abstrak.pdf Download (83kB) | Preview |
|
|
Text (DAFTAR ISI)
3_Daftar Isi.pdf Download (96kB) | Preview |
|
|
Text (BAB I)
4_bab1.pdf Download (337kB) | Preview |
|
Text (BAB II)
5_bab2 (9).pdf Restricted to Registered users only Download (543kB) | Request a copy |
||
Text (BAB 3)
6_bab3.pdf Restricted to Registered users only Download (257kB) | Request a copy |
||
Text (BAB 4)
7_bab4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
||
Text (BAB 5)
8_bab5.pdf Restricted to Registered users only Download (227kB) | Request a copy |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
9_daftarpustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (190kB) | Request a copy |
Abstract
INDONESIA: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh fenomena banyaknya siswa yang kurang percaya diri dalam mencapai keberhasilan belajar, ditandai dengan memiliki harapan yang baik dan memandang masalah sebagai sesuatu yang sulit. Untuk menangani permasalahan tersebut, diperlukan layanan konseling individual yang dapat menyentuh aspek psikologisnya. maka dilakukan layanan konseling individual dengan menggunakan penerapan komunikasi terapeutik islami. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui program konseling individu dengan penerapan komunikasi terapeutik islami, tahapan penerapan komunikasi terapeutik Islam dalam konseling individu, dan untuk mengetahui hasil komunikasi terapeutik dalam konseling individu dalam meningkatkan kepercayaan diri siswa. Kerangka teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori komunikasi terapeutik Stuart, serta etika berbahasa dalam prinsip komunikasi terapeutik Islam dengan mengangkat makna Qaulan berdasarkan Al-Qur'an dan Hadist dan tahapan konseling dengan menggunakan Teori Wills. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara mendalam, studi kepustakaan dan dokumentasi. Data diolah melalui reduksi data, menyajikan data, menganalisis data dan menarik kesimpulan. Hasil Penelitian menunjukan bahwa (1) Program Konseling Individu di SMK Assalaam dengan penerapan komunikasi terapeutik islami dilaksankan pada empat bidang layanan: Layanan pribadi, layanan sosial, akademik dan karir (2) Tahapan penerapan komunikasi terapeutik dalam konseling individu dilakukan oleh konselor atau guru BK terhadap siswa menggunakan terapeutik Islami untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa terelaisasi menggunakan tahapan konseling individu teori Wills: Tahap Awal (identifikasi masalah), Tahap Tengah (Tahap Kerja), Tahap Akhir (Action) dengan memperhatikan etika bahasa atau prinsip komunikasi terapeutik islami (3) Hasil penerapan komunikasi terapeutik Islami dalam konseling individu dapat meningkatkan kepercayaan diri siswa ditandai dengan adanya keyakinan tehadap kemampuan diri, bersikap optimis dalam belajar, dapat menerima permasalahan sesuai kebenaran, bertanggung jawab dalam menyelesaikan tugas, rasional dalam berpikir, dan realistis dalam menyelesaikan tugas yang menantang. ENGLISH: This research is motivated by the phenomenon of many students who lack confidence in achieving learning success, characterized by lack of confidence in themselves, not having good hopes and seeing problems as something difficult. To deal with these problems, individual counseling services are needed that can touch their psychological aspects. then individual counseling services are carried out using the application of Islamic therapeutic communication. This study aims to determine the individual counseling program with the application of Islamic therapeutic communication, the stages of applying Islamic therapeutic communication in individual counseling, and to determine the results of therapeutic communication in individual counseling in increasing student confidence. The theoretical framework used in this research is Stuart's therapeutic communication theory. As well as language ethics in Islamic therapeutic communication principles by lifting the meaning of Qaulan based on the Qur'an and Hadith and the stages of counseling using Wills Theory. This research uses a descriptive qualitative approach by using data collection techniques through observation, in-depth interviews, literature studies and documentation. Data is processed, namely through: data reduction, presenting data, analyzing data and drawing conclusions. The results showed that (1) The Individual Counseling Program at SMK Assalaam with the application of Islamic therapeutic communication was carried out in four service areas: Personal services, social services, academics and careers (2) The stages of applying individual counseling carried out by counselors or counseling teachers to students using Islamic therapeutics to increase student confidence are realized using the individual counseling stages of Wills' theory: Initial Stage (problem identification), Middle Stage (Work Stage), Final Stage (Action) by paying attention to language ethics or Islamic therapeutic communication principles (3) The results of the application of Islamic therapeutic communication in individual counseling can increase students' self-confidence marked by confidence in their abilities, being optimistic in learning, being able to accept problems according to the truth, being responsible in completing tasks, rational in thinking, and realistic in completing challenging tasks.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Impementasi Komunikasi Terapeutik Islami;Prinsip-Prinsip Komunikasi Terapeutik Islami; Layanan Konseling Individu;Kepercayaan Diri |
Subjects: | Educational Institutions, Schools and Their Activities Educational Institutions, Schools and Their Activities > Student Guidance and Counseling |
Divisions: | Pascasarjana Program Magister > Program Studi Bimbingan Konseling Islam |
Depositing User: | Dede Parida |
Date Deposited: | 27 Aug 2024 03:48 |
Last Modified: | 27 Aug 2024 03:48 |
URI: | https://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/94153 |
Actions (login required)
View Item |