Sembiring, Subhani (2024) Siswa mengikuti pembiasaan membaca Asmaul Husna dan tilawah setiap pagi hubungannya dengan motivasi belajar mereka : Penelitian terhadap siswa kelas VII dalam mata pelajaran Al-Quran dan Hadis di MTs Kifayatul Achyar Kota Bandung. Sarjana thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
|
Text (COVER)
1_cover.pdf Download (1MB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
2_abstrak.pdf Download (1MB) | Preview |
|
|
Text (DAFTAR ISI)
3_daftarisi.pdf Download (1MB) | Preview |
|
|
Text (BAB I)
4_bab1.pdf Download (1MB) | Preview |
|
Text (BAB II)
5_bab2.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
||
Text (BAB III)
6_bab3.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
||
Text (BAB IV)
7_bab4.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
||
Text (BAB V)
8_bab5.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
9_daftarpustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
This research is motivated by the habit of reading Asmaulhusna and tilawah every morning that has been held by the school and how it relates to students' learning motivation, which when seen from initial observations that have been carried out on grade VII students at MTs Kifayatul Achyar is seen as lacking learning motivation in the subjects of the Qur'an and hadith. This study aims to determine: 1) The intensity of students following the habit of reading Asmaulhusna and tilawah every morning. 2) How is the motivation of students to learn in the subjects of the Qur'an and hadith. 3) The relationship between the intensity of students following the habit of reading Asmaulhusna and tilawah every morning with students' learning motivation. Learning motivation is a driving force that influences how active and successful a student is through their efforts and abilities during their learning activities. Students with strong learning motivation tend to show higher initiative in learning activities, doing assignments, listening to explanations by teachers, and achieving good results in their learning. This research method uses a correlation research method, namely to determine whether or not there is a relationship between two variables. This study uses a quantitative approach by collecting data using data collection using data collection by creating an instrument that produces data in the form of numbers. The results of the study indicate that from the analysis of the relationship between the intensity of students following the habit of reading Asmaulhusna and tilawah every morning with student learning motivation with a normality test, it was produced that the data from the results of the questionnaire calculation that the data was normal with a score of 0.200> from 0.05, then from the results of the correlation test it was found that there was a positive relationship between the two variables with a value of 0.453> r table, and from the results of the hypothesis test it was found that the hypothesis could be accepted, with the results of its interpretation, namely in the intensity of students following the habit of reading Asmaulhusna and tilawah every morning (X) and student learning motivation (Y) was 20.5% while 72.6% was influenced by other variables not studied. Penelitian ini dilatar belakangi dengan adanya pembiasaan membaca asmaulhusna dan tilawah setiap pagi yang telah diadakan oleh sekolah dan bagaimana hubungan dengan motivasi belajar siswa, yang jika dilihat dari observasi awal yang telah dilakukan pada siswa kelas VII di MTs Kifayatul Achyar yang dilihat pada kurang memiliki motivasi belajar dalam mata pelajaran Al-Qur’an dan hadis. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui : 1) Intensitas siswa mengikuti pembiasaan membaca asmaulhusna dan tilawah setiap pagi. 2) Bagaimana motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Al-Qur’an dan hadis. 3) Hubungan intensitas siswa mengikuti pembiasaan membaca asmaulhusna dan tilawah setiap pagi dengan motivasi belajar siswa. Motivasi belajar merupakan kekuatan pendorong yang memengaruhi seberapa aktif dan berhasil seorang siswa melalui usaha dan kemampuannya pada saat kegiatannya dalam belajar. Siswa dengan motivasi belajar yang kuat cenderung menunjukkan inisiatif yang lebih tinggi dalam kegiatan pembelajaran, mengerjakan tugas, mendengarkan penjelasan oleh guru, dan meraih hasil yang baik dalam belajarnya. Metode penelitian ini menggunakan metode penelitian korelasi yaitu untuk mengetahui ada atau tidaknya hubungan antara dua variabel. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan mengumpulkan data menggunakan pengumpulan data dengan menggunakan pengumpulan data dengan membuat instrument yang menghasilkan data berupa angka. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dari analisis hubungan intensitas siswa mengikuti pembiasaan membaca asmaulhusna dan tilawah setiap pagi dengan motivasi belajar siswa dengan uji normalitas, dihasilkan bahwa data dari hasil perhitungan angket bahwa data normal dengan skor 0,200> dari 0,05, kemudian dari hasil uji korelasi didapatkan bahwa ada hubungan positif dari kedua variabel dengan nilai sebesar 0,453>r tabel, dan dari hasil uji hipotesis didapatkan bahwa hipotesis dapat diterima, dengan hasil dari interpretasinya yaitu dalam intensitas siswa mengikuti pembiasaan membaca asmaulhusna dan tilawah setiap pagi (X) dan motivasi belajar siswa (Y) adalah 20,5% sedangkan 72,6% dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak diteliti.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Intensitas; Pembiasaan; Motivasi Belajar |
Subjects: | Islam Islam > Islamic Religious Education |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Program Studi Pendidikan Agama Islam |
Depositing User: | Subhani Sembiring |
Date Deposited: | 02 Sep 2024 04:26 |
Last Modified: | 02 Sep 2024 04:26 |
URI: | https://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/94939 |
Actions (login required)
View Item |