Pengelolaan media sosial Instagram dalam menyebarkan informasi kepada Publik : Studi deskriptif kualitatif pada akun Instagram @kominfo_pemkot_tsm

Amalia, Nadlila (2023) Pengelolaan media sosial Instagram dalam menyebarkan informasi kepada Publik : Studi deskriptif kualitatif pada akun Instagram @kominfo_pemkot_tsm. Sarjana thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

[img]
Preview
Text
1_cover.pdf

Download (50kB) | Preview
[img]
Preview
Text
2_abstrak.pdf

Download (24kB) | Preview
[img]
Preview
Text
3_daftarisi.pdf

Download (70kB) | Preview
[img]
Preview
Text
4_bab1.pdf

Download (189kB) | Preview
[img] Text
5_bab2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (251kB) | Request a copy
[img] Text
6_bab3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (838kB) | Request a copy
[img] Text
7_bab4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (25kB) | Request a copy
[img] Text
8_daftarpustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (200kB) | Request a copy

Abstract

INDONESIA : Diskominfo Kota Tasikmalaya merupakan instansi pemerintahan daerah dalam bidang komunikasi dan informatika, statistik dan persandian yang memiliki tugas membantu Walikota dalam melaksanakan urusan pemerintah daerah. Diskominfo Kota Tasikmalaya melakukan pengelolaan media sosial Instagram sebagai sarana untuk menjembatani komunikasi antara instansi dengan publik dan memberikan informasi yang lebih baik dan efektif terhadap publik seputar program pemerintah, kebijakan publik, edukasi, dan acara atau kegiatan yang relevan dengan warga Kota Tasikmalaya. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui tahapan-tahapan perencanaan komunikasi pada pengelolaan media sosial Instagram dalam menyebarkan informasi kepada publik dengan acuan konsep The Circular Model of Some for Social Communications melalui empat tahapan yaitu tahap membagikan (share), mengoptimakan (optimize), mengelola (manage), dan tahap melibatkan (engage). Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif dengan pendekatan deskriptif, yang mengadopsi paradigma konstruktivisme. Teknik yang digunakan meliputi observasi partisipatori pasif, wawancara mendalam, dan dokumentasi. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa pengelolaan media sosial Instagram dalam menyebarkan informasi kepada publik yang dilakukan oleh Diskominfo Kota Tasikmalaya selaras dengan konsep The Circular Model of Some yaitu tahap share, optimize, manage, dan engage. ENGLISH : Diskominfo Kota Tasikmalaya is a local government institution responsible for communication, informatics, statistics, and cryptography. It has the task of assisting the Mayor in implementing local government affairs. Diskominfo of Tasikmalaya manages the Instagram social media platform as a means to bridge communication between the institution and the public, providing better and more effective information to the public regarding government programs, public policies, education, and events or activities relevant to the citizens of Tasikmalaya. The purpose of this study is to understand the stages of communication planning in managing the Instagram social media platform to disseminate information to the public, with reference to the concept of The Circular Model of SoMe for Social Communications, through four stages: sharing, optimizing, managing, and engaging. The method used in this study is qualitative with a descriptive approach, adopting the constructivist paradigm. Techniques employed include passive participatory observation, in-depth interviews, and documentation. The results of this study indicate that the management of the Instagram social media platform in disseminating information to the public carried out by Diskominfo of Tasikmalaya is in line with The Circular Model of SoMe for Social Communications, encompassing the stages of sharing, optimize, manage, and engage.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Uncontrolled Keywords: Media Sosial Instagram; The Circular Model of SoMe for Social Communication; Diskominfo Kota Tasikmalaya
Subjects: Social Interaction, Interpersonal Relations > Communication
Social Interaction, Interpersonal Relations > Media of Communication, Mass Media
Social Interaction, Interpersonal Relations > Content of Communication
Divisions: Fakultas Dakwah dan Komunikasi > Program Studi Hubungan Masyarakat
Depositing User: Nadlila Amalia
Date Deposited: 18 Sep 2023 03:56
Last Modified: 18 Sep 2023 03:56
URI: https://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/77940

Actions (login required)

View Item View Item