Rojudin, Rojudin (2022) Analisis Buku Ajar Biologi SMA Kelas XI Berdasarkan Literasi Sains pada Konsep Sistem Koordinasi. Diploma thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
|
Text (COVER)
1_cover.pdf Download (49kB) | Preview |
|
|
Text (ABSTRAK)
2_abstrak.pdf Download (42kB) | Preview |
|
|
Text (DAFTAR ISI)
3_daftar isi.pdf Download (48kB) | Preview |
|
|
Text (BAB I)
4_bab1.pdf Download (146kB) | Preview |
|
Text (BAB II)
5_bab2.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
||
Text (BAB III)
6_bab3.pdf Restricted to Registered users only Download (206kB) | Request a copy |
||
Text (BAB IV)
7_bab4.pdf Restricted to Registered users only Download (408kB) | Request a copy |
||
Text (BAB V)
8_bab5.pdf Restricted to Registered users only Download (51kB) | Request a copy |
||
Text (DAFTAR PUSTAKA)
9_daftarpustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (61kB) | Request a copy |
Abstract
Abstrak This research is motivated by the lack of Student’s scientific literacy skills and the results of the PISA study in 2018. Books as a source of teaching materials that support scientific literacy need to be analyzed. The purpose of this research is to analyze the level of scientific literacy categories in biology textbooks for class XI on the concept of the coordination system from three different publishers. The methodology used in this research is a descriptive method by observing each sentence and matching it with the scientific literacy indicators.The indicator used is according to Chiepetta & Fillman (1991). The results showed that the level of scientific literacy categories in the textbooks from three different publishers showed a good category but the proportion of each scientific literacy category was not balanced. Among those three books, the level of scientific literacy category in the aspect of scientific knowledge is very dominant with a percentage of 53.01%. The level of scientific literacy category in the aspect of investigating the nature of science with a percentage of 34.04%. The level of scientific literacy category in the aspect of science as a way of thinking with a percentage of 7.17%. Finally, the level of scientific literacy category in the interaction aspect of science, technology and society with a percentage of 5.78%. Penelitian ini dilatarbelakangi kurangnya kemampuan literasi sains siswa, dan hasil studi PISA pada tahun 2018. Buku sebagai sumber salah satu bahan ajar yang mendukung terhadap literasi sains perlu dilakukan analisis . Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis tingkat kategori literasi sains dalam buku ajar biologi kelas XI pada konsep sistem koordinasi dari tiga penerbit yang berbeda. Metode penelitian yang digunakan ialah metode deskriptif dengan mencermati setiap kalimat dan mencocokannya dengan indikator literasi sains. Indikator yang digunakan yaitu menurut Chiepetta & Fillman (1991). Hasil peneltian menunjukan tingkat kategori literasi sains pada buku ajar dari tiga penerbit yang berbeda menunjukan kategori baik namun proporsi kategori tiap literasi sains tidak seimbang. Dari ketiga buku tersebut tingkat kategori literasi sains dalam aspek pengetahuan sains sangat dominan dengan persentase sebesar 53,01%. Tingkat kategori literasi sains dalam aspek penyelidikan hakikat sains dengan persentase 34,04%. Tingkat kategori literasi sains dalam aspek sains sebagai cara berpikir dengan persentase sebesar 7,17%. Terakhir tingkat kategori literasi sains dalam aspek interaksi sains, teknologi dan masyarakat dengan persentase sebesar 5,78%. Kata Kunci: Analisis, buku ajar biologi, literasi sains
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Analisis; buku ajar biologi; literasi sains; |
Subjects: | Analysis, Theory of Functions > Other Analytic Methods Biology Biology > Education, Research, Related Topics of Biology |
Divisions: | Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Program Studi Pendidikan Biologi |
Depositing User: | Rojudin Rojudin |
Date Deposited: | 05 Aug 2022 07:19 |
Last Modified: | 05 Aug 2022 07:19 |
URI: | https://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/54145 |
Actions (login required)
View Item |